Det blåser en positiv vind over norsk fotball om dagen.

Jenter tas på alvor. Det satses i kvinnefotballen. Det siste halvåret har bydd på likelønn for landslagene, OBOS inn som generalsponsor for Toppserien, TV-suksessen «Heimebane» og generelt mer oppmerksomhet rundt Norges største idrett for jenter.

Dette har ikke kommet rekende på en fjøl. Serieforeningen for kvinnefotball, som nå har endret navn til Toppfotball Kvinner, har sammen med NFF i kulissene gjort viktige grep. Onsdag 6. juni var alle klubbene invitert til et seminar på Ullevål stadion med fokus på merkevarebygging og jobben som nå må legges ned for å få sporten til å ta nye steg videre, og det planlegges flere sentrale tiltak for å styrke kompetansen på dette feltet.

Ny logo og nytt navn. Serieforeningen har blitt til Toppfotball Kvinner

DNB er på ballen

Ikke minst har også vår egen generalsponsor DNB virkelig satt inn støtet for å styrke arbeidet rundt jentene, blant annet med å inviter til kamp mot Røa. Sponsorssjef Tina Wesselsen i DNB er tydelig engasjert.

– I DNB heier vi på aktive arenaer for mestring og inkludering, både på bredde og elitenivå. For oss er det viktig å støtte opp under de over 300.000 i breddeidretten, men også tilspisse satsingen på damefotballen gjennom flere nye aktiviteter, forteller Wesselsen.

– Blant annet lanserte vi filmen om Lisa som lurer fotballstjernene trill rundt – den har nå en rekkevidde på over 35 millioner med over 10 millioner seere – fra Sverige til Algerie (se video nedenfor). Her gjør vi et opprop for alle jentene! I tillegg kjører vi flere aktiviteter rundt «jenter på kamp» for engasjere publikum rundt kampdag for å vise sin støtte til jentene.

Bli med i heiagjengen

Før cupfinalen i fjor lagde Gatas Parlament låta «Vål’enga jenter – nå må vi vise verden hvordan det skal gjøres» og dette står i stil med Vålerenga Fotballs vedtatte satsing på jente- og kvinnefotballen. Dette innebærer selvsagt en styrking av det sportslige- og kommersielle apparatet rund damelaget i Toppserien, men også nedover hos de ulike jentelagene i klubben.

For å forsette dett viktige arbeidet ser også klubben etter gode støttespillere på flere områder. Markedsansvarlig Jens August Dalsegg åpner armene for alle som tror på kvinnefotballen.

– Vi i Vålerenga Fotball har alltid døra åpen for personer, bedrifter eller organisasjoner som kunne tenke seg å være med på et løft for «Vål’enga jenter» og kvinnefotballen generelt. Det være seg enten som frivillige til hjemmekamper, samarbeidspartner eller annet du ønsker å bidra med. Vi er klubben for alle.

Har du lyst til å høre mer om våre fremtidsplaner? Tirsdag 19. juni inviterer vi til et frokostseminar sammen med DNB for å fortelle om våre ambisjoner rundt damelaget og yngres avdeling i klubben, og hvordan vi videre vil skape gode verdier for våre samarbeidspartnere. Frokosten er uforpliktende, men vi kan garantere et godt utbytte!

Høres det interessant ut? Ta kontakt med markedsansvarlig Jens August Dalsegg på jens@vif.no eller +47 91 67 68 45 for å høre mer!

Neste hjemmekamp

Denne saken handler omA-LAGET, SAMARBEIDSPARTNER,