Vålerenga Fotball og We Play Green skal sammen få opp farten på det grønne skiftet i Oslo

I mars starter Vålerenga Fotball og WPGs nye kampanje «Oslo 2030». Kampanjen skal gjennom aktiviteter inspirere barn og ungdom, supportere og de fotballinteresserte i Oslo til å engasjere seg i det grønne skiftet.

De første månedene av kampanjen er blitt til virkelighet med støtte fra Handelens Miljøfond og Telia. I de første månedene skal kampanjen fokusere på ubevisst sløsing i fotballen, eksemplifisert gjennom innsamling av brukt fotballutstyr. WPGs Green Bag skal gis til lagledere og settes ut på Valle for å samle inn brukt fotballutstyr slik at det kan gjenbrukes av andre eller bli til materialer i nye produkter. Det skal også skje mye annet spennende både på Valle feltet og på Vålerengas Toppserie matcher.

«Vi gleder oss veldig til å bidra til økt oppmerksomhet om problemene vi må løse og skape engasjement for løsningene som finnes. Kampanjen fokuserer på det positive og hvordan vi skal få det til, ikke alt som er fryktelig, galt og håpløst» sier en glad daglig leder Harriet Rudd i Vålerenga Fotball.  «Vi håper også de andre klubbene i Oslo blir med etter hvert og at bedrifter og det offentlige henger seg på for å støtte initiativet. Skal vi få fart i det grønne skiftet må vi samarbeide» understreker hun.

«Jeg har vært WPG spiller en tid og det er kjempegøy at vi skal jobbe sammen der jeg har vokst opp sier VIF’s Christian Borchrevink. «Skal vi fart på det grønne skiftet kan vi ikke bare snakke politikk i de øverste etasjene og gå på seminarer. Vi må være ute på feltet sammen med kidsa og foreldrene deres. Det er de som kan skape den grønne bølgen vi trenger» kommenter han.

Morten Thorsby of Norway during the Nations League football match between Norway and Sweden on June 12, 2022 in Oslo.
Photo: Vegard Grøtt / BILDBYRÅN /VG

«Det er fantastisk at VIF vil være med å lage en grønn fotballfamilie sammen med oss» sier WPG grunnlegger og Serie A proff Morten Thorsby. «Vi spillere har sterkere påvirkningskraft enn vi tror og det er veldig tilfredsstillende å bruke den på noe samfunnsnyttig. Samtidig er det helt nødvendig at vi får fart på det grønne skiftet. Å være We Play Green spiller er derfor win-win for oss spillere som er interessert i klodens velvære og våre barns fremtid» forteller han.

Harriet Rudd sier Vålerenga og WPG er i full gang med å inspirere sine serievinnere til å bli med i kampanjen. WPG har vært i garderoben og inspirert spillerne våre. Vi har allerede noen som har lyst til å være med. Det er helt avgjørende for spillerne og trenerne å vite at WPG er der for å lære dem opp og hjelpe dem med alt det praktiske. Vi skal jo vinne serien i år også. Engasjementet kan derfor ikke gå utover fotballen» sier Rudd smilende.

Vi gleder oss til samarbeidet!

Denne saken handler omA-LAGET,